Rotterdam

Groen-gevelUPDATE: op 2 juli 2015 (tijdens de eerste hittegolf van 2015) publiceerde Cor Speksnijder in de Volkskrant een uitgebreid artikel over hitte-eilanden (met kaart) in Rotterdam (op het ergste bijna 10 graden heter dan de ‘officiële’ termperatuur). LEES het artikel HIER, waarin ook veel over bomen en groen. Klik op de kaart hieronder voor een grotere versie.
Hittekaart-Rotterdam-2014

Rotterdam Is duidelijk dé voorloper in Nederland bij de bestrijding van het hitte-eiland-effect. Veel initiatieven en organisaties houden zich er inmiddels mee bezig. En niet alleen met het hitte-eiland-effect, maar ook met waterproblemen, de opwarming van het klimaat en gevolgen daarvan voor de stad. De aanpak van Rotterdam is er geen van steeds meer onderzoek en nota’s, maar van ‘DOEN!
Een van die organisaties is het Rotterdam Climate Initiative, opgericht om de ambitieuze (klimaat)doelstellingen van Rotterdam te helpen bereiken.
UHI-effect-RotterdamIn Rotterdam zijn uitgebreide metingen gedaan op zeer kleine schaal naar de precieze locaties van het hitte-eiland-effect. E.e.a. gecombineerd met gegeven waar vooral ouderen wonen, biedt de mogelijkheid om gerichte maatregelen te nemen.
Ook sociale media worden ruim ingezet. Er is bijvoorbeeld de gratis Duurzaam Rotterdam-app. En een uitgebreid rapport: Rotterdamse adaptatiestrategie.
Video-Roterdam-ArnhemBekijk de video over de aanpak in Rotterdam en Arnhem. In Rotterdam is maar liefst 130.000 m2 groene daken aangelegd.

Het moge duidelijk zijn: andere steden met hitte-eiland-problematiek kunnen een voorbeeld nemen aan Rotterdam.

5 gedachten over “Rotterdam

  1. Wat de daken betreft zullen we wel voorop lopen. Helaas lopen we ook voorop in het afbreken van de bodem. Binnenkort op zuid gaat het natuurmonument de Carnissetuin veranderen in een parkeerplaats. Niet voor wijkbewoners , maar voor docenten van het Hoornbeeck college.

    Like

  2. In Zuid wordt dus niet alleen groen vervangen door steen (hitte!) er wordt ook nog bevorderd dat mensen met de auto naar het werk gaan ipv met de fiets of openbaar vervoer (Co2!). Wat een krom beleid!

    Like

Plaats een reactie